Check of oversluiten naar onze Momentum AOV aantrekkelijk is
In 2021 introduceerden we ons nieuwste product, de Movir Momentum AOV. Een moderne aov met een aantrekkelijke prijsstelling, voor zakelijk professionals, medici en ondernemers. We merken dat ook bestaande klanten interesse hebben in deze aov. Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan van hun huidige aov. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur informeert je hier graag over.
Ontdek of oversluiten aantrekkelijk voor je is
Je financieel adviseur helpt je hier graag bij. Wil je zelf alvast een vergelijking maken? Voor de Beroeps-AOV hebben we de belangrijkste kenmerken en verschillen op een rij gezet. Bekijk het verschillenoverzicht. Wil je de kenmerken en verschillen van een andere aov bij Movir vergelijken? Neem dan contact op met je financieel adviseur.
In de offerte staan 5 vragen over je gezondheid. Hiermee krijg je een indicatie of we je aanvraag voor een Momentum AOV medisch accepteren. Deze vragen hebben geen gevolgen voor je huidige verzekering. De antwoorden hoef je niet met Movir te delen.
- Heb je je huidige aov gesloten tegen een beperkende voorwaarde of een hogere premie? Als dat zo is, dan zie je dit op je polis. Je kunt dit ook navragen bij je financieel adviseur.
- Ben je in de afgelopen 10 jaar langer dan 14 dagen op een rij arbeidsongeschikt geweest? Een zwangerschap tellen we in dit geval niet mee als arbeidsongeschikt.
- Heb je sinds het afsluiten van je huidige aov klachten, aandoeningen of ziekten van psychische aard (gehad)? Denk hierbij aan overwerktheid, burn-out, depressie en slaapstoornissen.
- Heb je sinds het afsluiten van je huidige aov klachten, aandoeningen of ziekten van/aan je nek, schouders en/of rug (gehad)?
- Heb je sinds het afsluiten van je huidige aov andere gezondheidsklachten (gehad) waarvoor je behandeld bent of wordt?
Heb je alle vragen met ‘nee’ beantwoord? Je hebt een goede kans dat we je aanvraag medisch accepteren. Je kunt de Momentum AOV aanvragen met het digitale oversluitformulier. Je ontvangt een e-mail met een link naar dit oversluitformulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in.
Heb je één of meer vragen met ‘ja’ beantwoord? Houd er rekening mee dat oversluiten niet mogelijk is. Of dat we je accepteren tegen beperkende voorwaarden. En/of een hogere premie. Je financieel adviseur geeft je hier graag advies over. Je kunt de Momentum AOV aanvragen met het digitale oversluitformulier. Je ontvangt een e-mail met een link naar dit oversluitformulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in.
Wat is een klacht?
Lichamelijk of geestelijk ongemak of pijn noemen we een klacht. Bij een klacht is het niet altijd duidelijk waardoor deze veroorzaakt wordt. Een voorbeeld van een klacht is rugpijn.Wat is een aandoening?
Een aandoening is een afwijking van de gezonde lichamelijke of geestelijke toestand. Een voorbeeld van een aandoening is een gebroken been.Wat is een ziekte?
Ook een ziekte is een aandoening. Bij ziekte denken we vaak aan een lichamelijke afwijking, maar ook een geestelijke afwijking wordt een ziekte genoemd. Door een ziekte kan iemand beperkt zijn of worden in zijn of haar functioneren. Of eerder overlijden. Een voorbeeld van een ziekte is suikerziekte.Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan van hun huidige aov. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur kan dit voor je berekenen.
Voor doelgroepen die bij Movir vaak voorkomen, geven we een indicatie van het premieverschil. Bekijk het hier.
Zo vraag je de Momentum AOV aan
Vind je de premie en de kenmerken van de Momentum aantrekkelijk? Vraag dan de Momentum AOV samen met je financieel adviseur aan. Dat doe je met het digitale aanvraagformulier. Je ontvangt een e-mail met de link naar dit formulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in. We snappen dat dit je tijd en moeite kost. Maar het is nodig om te bepalen of we je aanvraag voor de Momentum AOV accepteren. En tegen welke premie en voorwaarden.
Bij Movir verzekeren we je eigen beroep
Als je arbeidsongeschikt raakt door een ziekte of ongeval, kijken wij of je daardoor beperkt bent om je beroepswerkzaamheden uit te voeren. Daarom verzeker je bij Movir je beroep. We kijken dan naar de werkzaamheden zoals die gewoonlijk in het beroep dat jij verzekert, worden uitgevoerd. We kijken niet welke andere beroepen je nog wel zou kunnen doen. Wel kijken we bij de Schade AOV of je nog inkomsten hebt uit (ander) werk.
Bij Movir zit je altijd goed
Welke aov je ook hebt, bij Movir zit je altijd goed. Als je iets overkomt waardoor je arbeidsongeschikt raakt, krijg je de uitkering waarvoor je je verzekerd hebt en krijg je hulp bij re-integratie. Daarnaast krijg je met onze preventieservice ondersteuning om arbeidsongeschiktheid te voorkomen.
Over de Movir Momentum AOV
Zie het uitgebreide verschillenoverzicht.
De Movir Momentum AOV is een nieuw product met nieuwe voorwaarden. De Momentum AOV heeft daardoor ook een andere premiestelling dan andere aov's bij Movir. Bij Movir betaal je een premie die is afgestemd op het risico van het beroep. Bij het bepalen van de premiestelling voor de nieuwe Momentum AOV is in 2020 opnieuw gekeken naar de kans op arbeidsongeschiktheid die het beroep met zich meebrengt. Door de verschillen in product, acceptatiebeleid en de risico inschatting zal de premie van de Momentum AOV voor sommige klanten aantrekkelijker uitpakken dan het huidige product en voor andere klanten niet.
De hoogte van de premie die je voor je aov betaalt, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo kan je kiezen voor een schadevariant of een sommenvariant, voor een andere eigenrisicotermijn of een ander verzekerd bedrag. De keuzes hebben natuurlijk ook invloed op de dekking van de verzekering.
- FFP Federatie Financieel Planners
- FMS Federatie Medisch Specialisten
- KNB Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie
- KNGF Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie
- KNMP Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie
- KNMT Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde
- KNMvD Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde
- LHV Landelijke Huisartsen Vereniging
- NVO Nederlandse Vereniging voor Osteopathie
- RB Register Belastingadviseurs
- SRA Belangenbehartiging voor accountants en fiscalisten
- NVvO Nederlandse Vereniging van Orthodontisten
Ben je lid van 1 van deze organisaties? Dan krijg je 5% korting op de premie voor de Movir Momentum AOV. Leden van de NVvO krijgen 10% korting op de premie voor de Movir Momentum AOV. Je krijgt deze korting zo lang wij hierover afspraken hebben met je beroepsorganisatie.
De korting geldt niet voor de Movir Momentum Ongevallenverzekering en de Beroeps-AOV.
Over mijn aanvraag tot oversluiten
Je kan een oversluitaanvraag indienen als:
- Je minimaal 1 langlopende aov bij Movir hebt
- De nieuwe verzekering nog minimaal 5 jaar kan lopen
- Je een
- 1-jaarscontract hebt. Je kan een oversluitaanvraag indienen en oversluiten per de datum dat de oversluitaanvraag medisch en technisch volledig akkoord is.
- meerjarig contract hebt. Je kan een oversluitaanvraag indienen en oversluiten per contractvervaldatum, nadat de oversluitaanvraag medisch en technisch volledig akkoord is.
- Je geen betalingsachterstand of betalingsregelingen hebt
- Je geen lopende claim hebt (zwangerschap of adoptie tellen we in dit geval niet mee als arbeidsongeschikt)
- Je een gezondheidsverklaring invult
Neem contact op met je financieel adviseur voor een offerte en advies op maat.
Neem contact op met je financieel adviseur voor een offerte en advies op maat.
Vind je de premie en de kenmerken van de Momentum aantrekkelijk? Vraag dan de Momentum AOV aan met het digitale oversluitformulier. Je ontvangt een e-mail met de link naar dit oversluitformulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in.
We snappen dat dit je tijd en moeite kost. Maar het is nodig om te bepalen of we je aanvraag voor de Momentum AOV accepteren. En tegen welke premie en voorwaarden.
Voor de Momentum AOV moet je opnieuw een gezondheidsverklaring invullen en geaccepteerd worden. Een oversluitaanvraag kan je alleen indienen als je direct voorafgaand aan het oversluitverzoek, 90 dagen aaneengesloten arbeidsgeschikt bent geweest.
- Heb je meerdere verzekeringen bij Movir? Je geeft in het oversluitformulier aan welke verzekeringen je wilt oversluiten naar de Momentum AOV en welke verzekeringen je wilt behouden.
- Een minimale vereiste is wel dat tenminste 1 langlopende aov wordt overgesloten naar de Momentum AOV en maximaal 2. Dit maximum is vastgelegd binnen de acceptatierichtlijnen van de Momentum AOV.
- Heb je een aanvullende verzekering in de huidige aov en wil je deze ook oversluiten? De Movir Momentum AOV kent een aanvullende Movir Momentum Extra Kostenverzekering.
Let op: Sinds 1 september 2022 kan je financieel adviseur geen offertes meer maken voor een Momentum Ongevallenverzekering. Sluit je je arbeidsongeschiktheidsverzekering over naar de Momentum AOV, dan moet je de Ongevallenverzekering beëindigen. Wil je dat niet? Dan zal je een deel van je huidige aov moeten behouden. Heb je vragen hierover? Neem dan contact met je financieel adviseur.
Ja, dat mag. Bij oversluiten mag je ook het verzekerde bedrag verhogen zolang dat binnen de acceptatiekaders van de Momentum AOV blijft. Bijvoorbeeld het maximaal te verzekeren inkomen en de maximaal te verzekeren bedragen.
Over de acceptatie van mijn oversluitverzoek
Ja, de premie van de Momentum AOV is gebaseerd op de beoordeling van het risico. Movir bekijkt daarvoor onder andere je gezondheid, beroepswerkzaamheden en je inkomen.
Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in. We snappen dat dit je tijd en moeite kost. Maar het is nodig om te bepalen of we je aanvraag voor de Momentum AOV accepteren. En tegen welke premie en voorwaarden. Deze gezondheidsverklaring is 6 maanden geldig.
Nee, je hoeft bij het oversluiten naar de Movir Momentum AOV geen aanvullende gezondheidsverklaring aan te leveren als er tijd zit tussen definitieve acceptatie en de ingangsdatum van de Movir Momentum AOV. Voorwaarde is dat de Movir Momentum AOV ingaat uiterlijk 4 maanden nadat Movir je aanvraag heeft geaccepteerd.
Je behoudt dan je huidige aov.
Je kan de aanvraag intrekken, je behoudt dan je huidige polis. We gebruiken de informatie niet om de huidige polis aan te passen, tenzij uit de informatie van je aanvraag voor de Momentum AOV blijkt dat de je de mededelingsplicht bij het aangaan of wijzigen van je huidige verzekering hebt geschonden. Dan volgt er een onderzoek en kan het gevolgen hebben voor de huidige aov. De uitkomst van het onderzoek kan ook zijn dat het geen gevolgen heeft.
Goed om te weten: de beoordeling van je aanvraag heeft geen gevolgen voor je huidige verzekering, tenzij uit de informatie van je aanvraag voor de Momentum AOV blijkt dat de je de mededelingsplicht bij het aangaan of wijzigen van je huidige verzekering hebt geschonden. Dan volgt er een onderzoek en kan het gevolgen hebben voor de huidige aov. De uitkomst van het onderzoek kan ook zijn dat het geen gevolgen heeft.
Ja, de gezondheid van een klant beoordelen we opnieuw volgens de acceptatierichtlijnen van de Momentum AOV. Dat betekent dat een bestaande beperkende voorwaarde die op de huidige aov zit, misschien kan komen te vervallen bij het oversluiten naar de Momentum AOV. Of dat we een nieuwe beperkende voorwaarde voorstellen voor de Momentum AOV.
Kan de bestaande beperkende voorwaarde die op de huidige aov zit, komen te vervallen bij oversluiten naar de Momentum AOV? Maar sluit de klant uiteindelijk niet over? Dan voeren we een herbeoordeling uit op de bestaande beperkende voorwaarde. De uitkomst van de herbeoordeling voor de huidige aov kan verschillen met de beoordeling voor de nieuwe Momentum AOV, vanwege mogelijke verschillen in de aanvraag en acceptatierichtlijnen.
Na het oversluiten
Bestaande klanten die oversluiten naar de Momentum AOV krijgen geen aanvangskorting. Je komt maar eenmaal in aanmerking voor aanvangskorting. Bij het oversluiten naar de Momentum AOV wordt deze korting niet nogmaals toegekend. Uitzondering zijn klanten die nog recht hebben op (een restant) aanvangskorting op hun huidige aov. Als je oversluit naar de Momentum AOV dan kan het zijn dat je op het moment van oversluiten nog 1 of meer jaar korting tegoed hebt. Als er nog resterende jaren zijn, wordt voor deze resterende jaren de aanvangskorting conform de Momentum AOV methodiek toegekend. Een restant aan aanvangskorting kan niet worden omgezet in de doorlopende korting die de Movir Momentum AOV biedt. Hoeveel korting je krijgt is afhankelijk van hoeveel jaar je verzekerd bent geweest in de huidige aov en de huidige contractduur:
- Korter dan één jaar verzekerd en een 1-jaarscontract: volledige 3 jaar korting (20%, 10%, 10%)
- Langer dan één jaar, korter dan twee jaar verzekerd en een 1-jaarscontract: nog 2 jaar korting (elk jaar 10%)
- Langer dan twee jaar, korter dan drie jaar verzekerd en een 1-jaarscontract: nog 1 jaar korting (10%)
- Langer dan drie jaar verzekerd en een 1-jaarscontract, 3-jaarscontract óf 5-jaarscontract: geen recht op aanvangskorting
Voorbeeld: Een klant heeft in mei 2021 een Beroeps-AOV gesloten op basis van een 1-jaarscontract en in mei 2022 stapt hij over naar de Momentum AOV, contractduur 3 jaar. Volgens de Momentum AOV kortingsregeling had de klant in het 1e jaar 20% korting gekregen, in het 2e jaar 10%, en in het 3e jaar 10%. Deze klant heeft dan nog 2 jaar korting tegoed. Er ontstaat dus geen nieuw recht op korting, ook niet nu de klant kiest voor een 3-jaarscontract. In jaar 1 en 2 van de Momentum AOV krijgt deze klant dus nog 10% korting. In jaar 3 van de Momentum AOV krijgt deze klant dan geen korting meer.
In de offerte houden we geen rekening met het meenemen van aanvangskorting. We nemen in tekst op dat je wellicht nog aanvangskorting krijgt.
Nee. Als klant heb je bij de huidige aov al gebruikgemaakt van de aanvangskorting of je hebt nog recht op een restant van de aanvangskorting als je oversluit naar de Momentum AOV. Hierdoor kun je als je overstapt van de huidige aov naar de Momentum AOV niet kiezen voor de doorlopende korting.
Movir beëindigt de verzekeringen waarvan je in het aanvraagformulier hebt aangegeven dat deze beëindigd mogen worden. Movir beëindigt de huidige verzekeringen na opmaak van de nieuwe Momentum AOV polis. De datum van stopzetting is gelijk aan de ingangsdatum van de nieuwe polis.
De te veel betaalde premie storten we terug. Tijdens de aanvraag vragen we op welk rekeningnummer we de premie terug kunnen storten. Als de huidige premie via automatische incasso verloopt, gebruiken we dat rekeningnummer. Verrekening van de restitutie voor de huidige aov met de premie voor de Momentum AOV is niet mogelijk.
Stel je hebt gekozen voor jaarbetaling en kiest in de Momentum AOV weer voor jaarbetaling. De verzekering wordt op 1 november omgezet. In de huidige aov krijg je premierestitutie over de maanden november en december. Voor de Momentum AOV brengen we direct de volledige jaarpremie in rekening. De hoofdpremievervaldatum is niet langer 1 januari.
De datum van betaling is dus verschoven doordat de ingangsdatum van de nieuwe polis anders is.
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met je financieel adviseur.