Medische beoordeling
Je wilt graag een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Movir afsluiten. Daarmee nemen wij het financiële risico van je over als je arbeidsongeschikt wordt. Voordat we dat doen, willen we graag weten hoe groot dat risico is. Daarom vragen wij je om de gezondheidsverklaring in te vullen.
Zo kan Team Medisch Advies je gezondheid goed beoordelen
Het is belangrijk dat je alle vragen juist en volledig beantwoordt. Om je daarbij te helpen geven we je in de toelichting op de gezondheidsverklaring handvatten om dat te doen. Lees deze daarom voordat je de gezondheidsverklaring invult.
Beantwoord je een vraag met ‘ja’? Dan is meer informatie nodig. Vul hiervoor bij iedere klacht, aandoening of ziekte de extra vragen in.
Uitleg over het invullen van de gezondheidsverklaring
Meer informatie over het invullen van een gezondheidsverklaring vind je op de website van het Verbond van Verzekeraars.Heb je een vraag? Op veel vragen vind je op deze pagina het antwoord. Je kunt je vraag ook stellen aan ons Team Medisch Advies. Dit team is iedere werkdag telefonisch bereikbaar op 030 607 87 00. Een e-mail sturen kan ook: medischacceptatie@movir.nl.
Nadat we je gezondheidsverklaring hebben ontvangen, wordt deze beoordeeld door de co-adviseur medisch. Het is mogelijk dat deze telefonisch contact met je opneemt. Dit gesprek duurt gemiddeld 20 minuten. Samen bespreken jullie je gezondheidsverklaring en je hoort meteen of aanvullende informatie nodig is.
Heeft Team Medisch Advies informatie nodig van je behandelaar? Dan vraagt de co-adviseur medisch je een machtiging te geven, zodat we informatie over je kunnen opvragen bij je behandelaar. Je krijgt in dit gesprek ook te horen welke mogelijke medische adviezen je kunt verwachten en waarom. Heb je een vraag? De co-adviseur medisch kan deze meteen beantwoorden.
Het Verbond van Verzekeraars heeft een protocol opgesteld die wij volgen als een keuring nodig is. Deze vind je op de website van het Verbond van Verzekeraars. Hierin lees je wat je van Movir en de keurend arts mag verwachten en wat we van jou verwachten.
Verandert je gezondheidssituatie voordat de verzekering tot stand komt? Geef dit dan per e-mail door aan Team Medisch Advies via medischacceptatie@movir.nl. Dit kan namelijk je aanvraag beïnvloeden.
Zodra Team Medisch Advies een goed beeld van je heeft, kan het ons adviseren. Je kunt bij je aanvraag aangeven of je dit advies eerst van Team Medisch Advies wil horen, voordat dit team het advies aan Movir uitbrengt.
Nadat je het advies hebt gekregen, heb je nog de mogelijkheid om aan te geven of je wilt dat Movir op de hoogte wordt gebracht van dit advies. Als je dat niet wilt, kun je uiteraard geen verzekering afsluiten.
Het advies
Hopelijk is het advies om je zonder beperkende voorwaarden te accepteren. Maar soms loop je door je gezondheid meer risico om arbeidsongeschikt te worden. Het advies kan zijn:- Je risico is niet verhoogd. Je krijgt dan de verzekering zonder bijzondere voorwaarden of een hogere premie.
- Je risico is hoger dan gemiddeld. Movir bepaalt dan of je een hogere premie moet betalen. Of dat er beperkende voorwaarden gelden.
- Je risico is te hoog. In dat geval adviseert Team Medisch Advies om je niet te verzekeren. Movir beslist uiteindelijk over je aanvraag.
Hulp bij vragen
Op veel vragen over het medisch advies lees je op deze pagina het antwoord. Je kan Team Medisch Advies ook bellen. Dit team is iedere werkdag telefonisch bereikbaar op 030 607 87 00 of per e-mail via medischacceptatie@movir.nl.Ben je het niet eens met het advies?
Heb je bezwaar tegen het advies van Team Medisch Advies en kun je dat onderbouwen? Neem dan contact op met dit team via 030 607 87 00 of medischacceptatie@movir.nl. Stuur je een e-mail, dan kunnen we je sneller helpen als je je relatienummer vermeldt.Als Movir het advies van Team Medisch Advies heeft ontvangen, laten we je weten of je de aov kunt afsluiten.
Is je risico om arbeidsongeschikt te worden niet verhoogd en kan de aangevraagde verzekering met normale voorwaarden gesloten worden? Dan krijg je meteen je polis. Zodra je de polis hebt ontvangen, hoef je veranderingen in je gezondheid niet meer aan ons door te geven. Vanaf dat moment kan je rekenen op de steun van Team Movir.
Is het advies om de verzekering met beperkende voorwaarden of een hogere premie aan te bieden? Dan ontvang je van Movir een verzekeringsvoorstel en een uitleg van Team Medisch Advies. Ook als Movir je niet kan verzekeren, ontvang je een uitleg van Team Medisch Advies. Je weet dan waarop het medisch advies is gebaseerd.
Antwoord op veelgestelde vragen over de gezondheidsverklaring
Wat is een klacht?
Lichamelijk of geestelijk ongemak of pijn noemen we een klacht. Bij een klacht is niet altijd duidelijk waardoor deze veroorzaakt wordt. Een voorbeeld van een klacht is rugpijn.Wat is een aandoening?
Een aandoening is een afwijking van de gezonde lichamelijke of geestelijke toestand. Een voorbeeld van een aandoening is een gebroken been.Wat is een ziekte?
Ook een ziekte is een aandoening. Door een lichamelijke of geestelijke ziekte kan iemand beperkt zijn of worden in zijn of haar functioneren. Of eerder overlijden. Een voorbeeld van een ziekte is suikerziekte.Heb of had je een klacht, aandoening of ziekte? Meld dit dan altijd. Ook als dit lang geleden was. Het kan belangrijk zijn voor je aanvraag. Niet elke klacht, aandoening of ziekte betekent dat je geen verzekering krijgt, beperkende voorwaarden gelden of dat je een hogere premie moet betalen.
Beantwoord je de vragen niet juist of onvolledig? Dan zijn er de volgende risico’s:
- De afhandeling van de aanvraag loopt vertraging op.
- Movir stopt de verzekering in de toekomst.
- Movir geeft geen uitkering.
- Movir vraagt een ontvangen uitkering terug.
- Je krijgt een registratie in frauderegisters van verzekeraars.
Wij mogen niet zomaar iemand keuren of onderzoeken. In de wet staat welke regels hiervoor gelden. Deze regels gelden alleen voor verzekeringen onder een bepaald bedrag: de vragengrens. De actuele vragengrens lees je op www.vanatotzekerheid.nl/begrippen/medische-keuring.
Ik verzeker een bedrag onder de vragengrens
Dan mogen wij bepaalde vragen niet stellen en bepaalde onderzoeken niet doen. Zoals vragen over erfelijke ziekten in je familie. Of de hiv-test. Movir mag maar in een paar situaties om een hiv-test vragen. Hierover lees je meer in de hiv-gedragscode, die onderdeel is van het Protocol Verzekeringskeuringen. Dit protocol vind je op www.vanatotzekerheid.nl/begrippen/medische-keuring.Bij een erfelijkheidsonderzoek wordt gekeken of je een aanleg hebt voor een erfelijke ziekte. Heb je al eens een erfelijkheidsonderzoek gehad? Maar is het verzekerd bedrag van je verzekering lager dan de vragengrens? Dan hoef je de uitkomst van dit onderzoek niet te melden. En ook niet te melden dat je dit onderzoek hebt ondergaan of een preventieve behandeling of operatie hebt gehad.
Ik verzeker een bedrag boven de vragengrens
Als je een verzekering sluit boven de vragengrens, dan mag Team Medisch Advies vragen stellen over erfelijke ziekten van jezelf of je familie. Ook mag dit team vragen naar de resultaten van eerder verricht erfelijkheidsonderzoek en naar preventieve maatregelen die je hebt genomen (zoals een preventieve operatie).Wat moet ik altijd wél melden, ook onder de vragengrens?
Heb je klachten of verschijnselen van een erfelijke ziekte? Dan moet je dit melden aan Team Medisch Advies.Heb je een bril of contactlenzen? En heb je een sterkte van -6 of sterker? Dan heb je een verhoogde kans op bijkomende oogziekten, waardoor je misschien later niet meer kunt werken omdat je niet goed ziet.
Team Medisch Advies beoordeelt je medische informatie en bewaart deze in een medisch dossier. De medisch adviseur en de medewerkers van Team Medisch Advies hebben geen toegang tot je andere medische dossiers, bijvoorbeeld bij je huisarts of zorgverzekeraar. Je kan Team Medisch Advies vragen inzicht te geven in de medische gegevens die het van je heeft.
Wie kan mijn medische informatie zien?
Informatie over je gezondheid is vertrouwelijk. Alleen de medisch adviseur en de medewerkers van Team Medisch Advies mogen je informatie zien. En de medisch adviseur van een herverzekeringsmaatschappij. Dat is de plek waar wij het risico dat wij zelf lopen verzekeren.Wat wel en niet mag met betrekking tot het verwerken van je medische informatie lees je in:
Wil je je medisch dossier laten aanpassen omdat er fouten in staan?
Dan kan je dat aan Movir vragen. Dat heet recht op rectificatie. Je hebt ook recht op verwijdering. Je kunt Movir vragen je medisch dossier te vernietigen. Dit laatste kan alleen als je de verzekering (nog) niet hebt afgesloten. Er gelden wel voorwaarden voor het rectificatierecht en het recht op verwijderen.Movir hecht veel belang aan je privacy
Daarom gaan we zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Hiervoor nemen we zowel zichtbare als onzichtbare maatregelen. In ons privacy statement vind je informatie over de wijze waarop we met je persoonsgegevens omgaan.Zodra Team Medisch Advies een goed beeld van je heeft, kan het ons adviseren. Soms heeft het team extra medische informatie nodig over een klacht, aandoening of ziekte die je hebt of hebt gehad. Bijvoorbeeld van je arts.
Je arts mag deze informatie alleen aan Team Medisch Advies geven als je dat goed vindt. Je geeft hiervoor toestemming met een machtiging.
Team Medisch Advies kan je ook vragen om een medisch onderzoek te ondergaan. Movir betaalt dit medisch onderzoek. Wil je dit onderzoek niet, dan kan je de verzekering niet afsluiten.
Je hebt het recht om als eerste te horen wat het medisch advies is van Team Medisch Advies. Dit heet het ‘recht op eerste kennisneming’. Wil je van deze mogelijkheid gebruikmaken? Dan geef je dat van tevoren aan. Je stuurt hiervoor een e-mail of brief naar Team Medisch Advies.
Wil je het advies alleen als eerste horen als je de aangevraagde verzekering niet kunt afsluiten? Of als je de verzekering alleen met beperkende voorwaarden kunt afsluiten? Vermeld dit dan in je e-mail of brief. Zo voorkom je dat je langer moet wachten op je verzekering dan nodig.
Als je het medisch advies van Team Medisch Advies als eerste hoort, dan kan je ook Team Medisch Advies verbieden om het medisch advies aan Movir te geven. Dit heet het ‘blokkeringsrecht’. Gebruik je dit recht? Dan stopt Movir je aanvraag. Zonder medisch advies kan je deze verzekering namelijk niet afsluiten bij Movir.
Nee, het is niet mogelijk om voordat je een aanvraag voor een Movir aov indient al in te schatten hoe groot de kans is dat je om gezondheidsredenen wordt afgewezen of beperkende voorwaarden krijgt.
Dit is namelijk afhankelijk van de antwoorden op de vragen over je gezondheid (gezondheidsverklaring) en eventueel aanvullende informatie van je arts of behandelaar. Hiermee schatten de artsen van Team Medisch Advies in hoe groot de kans is dat je arbeidsongeschikt wordt. Soms is een medische keuring nodig voor meer informatie.
Als je bij een andere verzekeraar om medische redenen geen aov kreeg, is de kans groot dat je bij Movir ook geen aov krijgt. Of met dezelfde beperkende voorwaarden wordt geaccepteerd. Veel verzekeraars hanteren namelijk vergelijkbare regels .
Wij streven ernaar om je binnen 8 weken na het ontvangen van je complete aanvraag te laten weten of je een aov bij ons kunt afsluiten en onder welke voorwaarden. Soms hebben we langer de tijd nodig. Bijvoorbeeld omdat we extra informatie nodig hebben van een arts, behandelaar of specialist. In het gesprek waarin wij de gezondheidsverklaring met je doornemen geven wij je een indicatie hoe lang het traject gaat duren.
Tips om het traject te versnellen
- Waarschuw je arts of behandelaar alvast dat wij informatie gaan opvragen, mocht dit van toepassing zijn.
- Check regelmatig je e-mail of wij nog iets van jou verwachten.
- Gebruik zoveel mogelijk het online portaal Mijn Movir.
Check onze reactietijden of kijk in Mijn Movir.
In het protocol 'Verzekeringskeuringen' van het Verbond van Verzekeraars lees je welke regels gelden bij de medische beoordeling van je aanvraag. Ook ontdek je meer over de rechten en plichten die jij, Movir en de betrokken medici hebben en wat er gebeurt met de uitkomsten van het onderzoek.
Heb je het advies van Team Medisch Advies gekregen?
Iedere werkdag staan we klaar om antwoord te geven op je vragen. Klik hieronder op het onderwerp waarover je een vraagt hebt. Daar vind je het antwoord op veelgestelde vragen.
Ik ben gezond, dat zegt ook mijn arts. Waarom krijg ik toch beperkende voorwaarden?
Een arts of medisch specialist beoordeelt of je nog klachten, een aandoening of ziekte hebt. Team Medisch Advies beoordeelt het risico dat je in de toekomst klachten krijgt. En nog belangrijker: of je je werk kan blijven doen.Dit risico baseert het team op basis van de medische informatie die het heeft ontvangen. Voor de beoordeling maakt Team Medisch Advies gebruik van de richtlijnen en ervaringen van Movir, wetenschap, en statistische en epidemiologische gegevens. Het is dus goed mogelijk dat je arts of medisch specialist je gezondheid anders beoordeelt.
Ik heb maar één keer klachten gehad, daarna nooit meer
In veel gevallen raken mensen arbeidsongeschikt door klachten die zij op jongere leeftijd hebben gehad. Zo heb je bijvoorbeeld na het verwijderen van je meniscus meer kans op slijtage van je knie. Heb je wel eens een botbreuk in een gewricht gehad? Dan is er een duidelijke kans dat je op latere leeftijd last krijgt van slijtage.Ik ben het niet eens met het advies
Dan kan je Team Medisch Advies vragen om het advies opnieuw te bekijken. Dat doe je schriftelijk of per e-mail. Daarin zet je de redenen waarom je het niet eens bent en een herbeoordeling van het advies vraagt.Vind je dat er is uitgegaan van de verkeerde informatie? Bijvoorbeeld omdat er nieuwe informatie over je gezondheid bekend is? Of omdat je vindt dat er fouten zijn gemaakt bij het medisch onderzoek? Je kunt je e-mail sturen naar medischacceptatie@movir.nl.
Betaal ik minder premie als ik beperkende voorwaarden krijg?
Je betaalt dan evenveel premie. Uit ervaring en wetenschappelijk onderzoek blijkt dat verzekerden met beperkende voorwaarden zich vaker arbeidsongeschikt melden. Bij dit hogere risico past geen lagere premie.Gelden de beperkende voorwaarden altijd?
Als je arbeidsongeschikt raakt, kijken we altijd naar de omstandigheden en de oorzaak. Heb je bijvoorbeeld beperkende voorwaarden voor hoofdpijn en loop je een hersenschudding op door een ongeval? Dan beoordelen we je recht op een uitkering vanwege hoofdpijn, zolang deze aantoonbaar het gevolg is van de hersenschudding.De beperkende voorwaarden gaan pas over een aantal jaren in. Waarom is dat?
Je hebt een aandoening die langzaam kan verergeren. Wij verwachten niet dat dit er op korte termijn voor zorgt dat je arbeidsongeschikt wordt. Daarom adviseren wij in de eerste jaren een verzekering met een normale dekking.Ben je arbeidsongeschikt door die aandoening en ontvang je daarvoor een uitkering? Dan stopt de uitkering op het moment dat de beperkende voorwaarden ingaan.
Als mijn gezondheid verbetert, kan ik dan een herbeoordeling aanvragen?
Als je gezondheid is verbeterd en je hebt minstens 5 jaar na het afsluiten van je aov geen klachten gehad, dan kan je een herbeoordeling aanvragen.Waarom kan de herbeoordeling niet eerder plaatsvinden?
Afwijkingen door bepaalde aandoeningen kan je pas op lange termijn zien. Zo kan je bijvoorbeeld gewrichtsslijtage door een gescheurde knieband na 10 jaar zien. Als we de herbeoordeling te vroeg doen, kan Team Medisch Advies je risico niet goed inschatten.Heb je onlangs een klacht, aandoening of ziekte gehad? Team Medisch Advies kan een herbeoordeling op lange termijn aanbieden. Dan wachten we het beloop een aantal jaren af.
Hoe vraag ik een herbeoordeling aan?
Is je gezondheid verbeterd en heb je minstens 5 jaar na het afsluiten van je aov geen klachten gehad? Vraag dan een herbeoordeling aan bij Team Acceptatie. Dit team zet je verzoek uit bij Team Medisch Advies, dat je verzoek beoordeelt.