Mijn verzekering en wijzigen dekking
Je situatie en wensen kunnen veranderen. Bijvoorbeeld je inkomen, je beroep, je koopkracht of je behoefte aan financiële zekerheid. Dan is het belangrijk dat je de verzekering daarop aanpast.
Veelgestelde vragen
Als er iets verandert in je (werk)situatie, kan dat invloed hebben op je verzekering. Bijvoorbeeld als je ander werk gaat doen of als je naar het buitenland gaat. Je moet daarom een verandering altijd direct aan ons doorgeven. In de voorwaarden van je verzekering lees je precies welke veranderingen je aan ons moet doorgeven. Neem in zo’n situatie ook altijd contact op met je financieel adviseur of bemiddelaar. Hij kan je advies geven en helpen om de verzekering aan te passen. Lees verder.
Met de Onderhoudsregeling kan je 1 keer per jaar je verzekerd bedrag aanpassen zonder een gezondheidsverklaring in te vullen. Hieraan zijn wel spelregels verbonden. Maak je gebruik van de regeling? Check dan gelijk of er nog dingen zijn veranderd.
Op Zo werkt de Onderhoudsregeling lees je meer over de Onderhoudsregeling. Wil je er gebruik van maken, dan kan dat op 2 manieren:
- Via Mijn Movir
- Via het formulier Onderhoudsregeling. Dat vind je bij de spelregels voor de Onderhoudsregeling van jouw aov.
Adviseur geeft persoonlijk advies
Wil je advies over wat past bij jouw situatie? Je financieel adviseur kijkt graag met je mee en kan je persoonlijk advies geven.Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan van hun huidige aov. Of zijn de voorwaarden van de Movir Momentum AOV gunstiger. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur informeert je hier graag over. Lees verder.
De verzekeringnemer is degene die de verzekering afsluit en de premie betaalt. Een uitkering betalen we aan de verzekeringnemer. De verzekerde is de persoon van wie we de arbeidsongeschiktheid verzekeren. Heb je een verzekering waarbij de verzekerde iemand anders is dan de verzekeringnemer, dan kan je in veel gevallen de verzekeringnemer wijzigen:
- AIs de verzekerde niet arbeidsongeschikt is, dan kan je de wijziging aanvragen. Dat doe je via je financieel adviseur of bemiddelaar.
- Is de verzekerde wel arbeidsongeschikt? Check dan bij je re-integratieadviseur of je de verzekeringnemer kan aanpassen. Ook in deze situatie vraag je de wijziging aan via je financieel adviseur of bemiddelaar.
Heb je een verzekering waarbij de verzekerde ook de verzekeringnemer is? Dan kan je deze niet aanpassen.
Je verzekering eindigt automatisch als je de eindleeftijd bereikt. Die eindleeftijd vind je op je polis. Wil je de verzekering voor die tijd beëindigen? Bespreek dat dan eerst met je financieel adviseur of bemiddelaar. Deze kan je helpen om de juiste keuzes te maken.
Tussentijds stoppen?
In sommige situaties kan je de verzekering tussentijds stoppen. Bijvoorbeeld als je in loondienst bent gegaan en/of stopt als zelfstandige. Hierover lees je meer in de voorwaarden van je verzekering. Wil je dat? Neem dan contact op met je financieel adviseur of bemiddelaar. Deze vraagt de beëindiging voor je aan.Als je contract afloopt stoppen?
Je kan de verzekering altijd stoppen als je contract afloopt:- Heb je een 1-jaarscontract? Je kunt de verzekering elke dag opzeggen. Je hebt geen opzegtermijn.
- Heb je een 3- of 5-jaarscontract? Op het moment dat je contract afloopt, mag je de verzekering altijd opzeggen. Houd daarbij rekening met je opzegtermijn. Meer hierover lees je in de voorwaarden van de verzekering. Je krijgt bericht als je contractduur bijna eindigt.
Opzeggen doe je zo
Vraag je financieel adviseur of bemiddelaar om je verzekering op te zeggen. Of stuur ons een bericht als je contract afloopt. Nadat we je verzekering hebben beëindigd, krijg je een beëindigingsaanhangsel. Het bewijs dat je verzekering is gestopt:Mijn Movir
- Login in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Verzekering opzeggen'.
- Vermeld in je bericht:
- Het polisnummer of de polisnummers van de verzekering(en) die je wil beëindigen.
- De datum waarop je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Waarom je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
- Vul het contactformulier in.
- Vul je gegevens in.
- Kies het onderwerp 'Verzekering opzeggen'.
- Vermeld in je bericht:
- Het polisnummer of de polisnummers van de verzekering(en) die je wil beëindigen.
- De datum waarop je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Waarom je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Klik op 'Verstuur'.
Hiervoor verwijzen we je naar je financieel adviseur of bemiddelaar. Die kan voor jou een offerte maken en een aov van Movir aanvragen.
Heb je nog geen financieel adviseur? Onze aov-experts brengen je graag in contact met een financieel adviseur. Een adviseur uit jouw buurt en/of iemand die veel ervaring heeft in het verzekeren van mensen met een beroep als jij. Maak hiervoor een afspraak met onze aov-experts:
- Plan hiervoor een gratis oriëntatiegesprek in, of
- Bel 030 607 87 00 (keuze 4).
Wat mag je verder van onze aov-experts verwachten? We geven je informatie en beantwoorden je vragen. Ook kunnen we een indicatie van de premie geven.
Ieder jaar krijg je van ons bericht. Hierin lees je dat we het bedrag dat je hebt verzekerd met je AO Artsen-verzekering indexeren. Wil je het verzekerd bedrag niet verhogen? Dat geldt dan ook voor je eventuele uitkering. Geef dat dan voor de reactiedatum die staat vermeld in ons bericht aan ons door. Dat doe je door een bericht te sturen:
Mijn Movir
- Login in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
- Vul het contactformulier in.
- Vul je gegevens in.
- Kies het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Verstuur'.
De keuze die je maakt heeft gevolgen voor je financiële zekerheid. Wil je advies? Neem dan contact op met je financieel adviseur.
Heb je gekozen voor ‘Klimmend CBS index’? Dan krijg je ieder jaar van ons bericht. Hierin lees je dat we het bedrag dat je hebt verzekerd indexeren. Wil je het verzekerd bedrag niet verhogen met het ‘Klimmend CBS index’? Dat geldt dan ook voor je eventuele uitkering. Geef dat dan voor de reactiedatum die staat vermeld in ons bericht aan ons door. Dat doe je door een bericht te sturen.
Mijn Movir
- Login in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
- Vul het contactformulier in.
- Vul je gegevens in.
- Kies het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Verstuur'.
De keuze die je maakt heeft gevolgen voor je financiële zekerheid. Wil je advies? Neem dan contact op met je financieel adviseur.
Heb je een bericht gekregen over het verlengen van je contractduur? Hoe je dat doet is afhankelijk van de verzekering die je hebt. Welke heb jij?
Hiervoor kan je contact opnemen met je financieel adviseur of bemiddelaar. Hij kan de status inzien, kent het wijzigingsproces en weet wat je van ons kan verwachten.
Ja, dat kan. Dit noemen we sluimeren. Van tevoren spreken we met je af hoe lang je de verzekering pauzeert. Dit kan maximaal 1 jaar. Na de sluimerperiode herstellen we je verzekering naar de oorspronkelijke dekking van vóór de sluimerperiode, zonder dat je hiervoor een gezondheidsverklaring moet invullen. Hierbij gaan we ervanuit dat je nog hetzelfde beroep en werkzaamheden uitoefent als voor je sluimerperiode.
Tijdens de sluimerperiode betaal je nog wel een gedeelte van de premie. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de keuze die je maakt. Je hebt 2 keuzes:
- Sluimeren beperkt
Word je arbeidsongeschikt tijdens de pauze (sluimerperiode)? Dan krijg je hiervoor geen uitkering. Ook niet als de sluimerperiode voorbij is. Voor deze variant betaal je tijdens de sluimerperiode 15% van je jaarpremie. - Sluimeren uitgebreid
Word je arbeidsongeschikt tijdens de sluimerperiode? Dan krijg je na de sluimerperiode de uitkering waarvoor je je hebt verzekerd. Dit gaat als volgt:- Tijdens de sluimerperiode krijg je nog geen uitkering.
- Na de sluimerperiode gaat je eigenrisicotermijn in.
- Je eventuele uitkering begint na de eigenrisicotermijn.
Voor de variant 'Sluimeren uitgebreid' betaal je tijdens de sluimerperiode 40% van de jaarpremie.
Wil je tijdelijk je aov pauzeren (sluimeren)? Neem dan contact op met je financieel adviseur of bemiddelaar. Je kan de aov sluimeren als je:
- tijdelijk in loondienst gaat;
- langer dan 6 maanden in het buitenland verblijft;
- de volledige premie tijdelijk niet kan betalen;
- tijdelijk geen inkomen hebt uit het verzekerde beroep;
- helemaal of gedeeltelijk ophoudt met het beroep dat op je polis staat. Bijvoorbeeld omdat je:
- een dagopleiding volgt;
- een sabbatical neemt;
- of als je huidige onderneming stopt en je een andere onderneming gaat opstarten.
Heb je andere redenen om je aov te sluimeren? Dan kan het alleen als wij vooraf toestemming geven.
- Sluimeren beperkt
Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.