Uitkering of behoud no-claimjaren?
Je arbeidsongeschiktheidsverzekering heb je niet voor niets gesloten. Ben je arbeidsongeschikt door een ziekte of een ongeval, dan krijg je een uitkering waarvoor je je verzekerd hebt. Maar soms kan het gunstiger zijn om af te zien van die uitkering om je opgebouwde no-claimjaren te behouden.
Voorbeeld 1: uitkering ontvangen
Sarah Jansen heeft een verzekering en 5 no-claimjaren opgebouwd. Helaas heeft ze een hernia, waardoor ze een onzekere tijd tegemoet gaat. Ze weet nog niet wanneer ze haar werk kan hervatten. Bovendien heeft ze een grotere kans om in de toekomst nog een keer vanwege rugklachten uit te vallen. Ze is blij met de steun die ze van Movir krijgt en de uitkering. Daarvoor had ze haar arbeidsongeschiktheidsverzekering gesloten. Dat ze voorlopig niet kan profiteren van de no-claimregeling, neemt ze voor lief.
Voorbeeld 2: afzien van de uitkering
Pieter de Jong heeft een verzekering met 30 dagen eigen risico. Hij heeft al meer dan 10 no-claimjaren opgebouwd. Hierdoor ontvangt hij 10% korting op zijn premie. Helaas heeft hij door een ongeval zijn been gebroken. Hierdoor kan hij 6 weken niet werken. De premie voor aankomend verzekeringsjaar bedraagt € 8.316,-. De no-claimkorting levert hem dan € 831,- voordeel op. De uitkering die hij van Movir krijgt bedraagt € 3.068,-. Gelet op de no-claimkorting aankomend jaar en hopelijk ook in de volgende jaren besluit hij af te zien van de uitkering. Dit bevestigt hij aan Movir.
Per situatie bekijken
Wist je dat ...?
- Je na je melding alsnog kan afzien van een uitkering. Dit heeft geen invloed op je no-claimjaren.
-
Je per polis kan besluiten wel of niet te kiezen voor een uitkering. Het aantal no-claimjaren en de no-claimkorting stellen we per polis vast.
-
Uitkeringen die geen verband houden met arbeidsongeschiktheid, hebben geen invloed op de no-claimregeling. Bijvoorbeeld een zwangerschapsuitkering of vergoedingen om te voorkomen dat je uitvalt.
Uitkering terugbetalen? Zo doe je dat
Stap 1
Meld bij je re-integratie-adviseur dat je de uitkering wil terugbetalen. Dat doe je via de berichtenbox in Mijn Movir. Kies voor 'Re-integratie' en selecteer het onderwerp 'Anders'. Bellen kan natuurlijk ook: 030 607 87 00.
Je kan de uitkering binnen 365 dagen nadat je de eerste uitkering hebt gekregen, terugbetalen. Heb je bijvoorbeeld een uitkering vanaf 1 december 2024 gekregen, dan moet je voor 1 december 2025 aan ons doorgeven dat je die wil terugbetalen.
Stap 2
Je krijgt na enkele werkdagen een uitkeringsspecificatie waarop staat vermeld dat je te veel uitkering hebt ontvangen.
Stap 3
Vervolgens krijg je een betaalverzoek. Maak de uitkering binnen 30 dagen naar ons over en vermeld daarbij ons betalingskenmerk. Dat vind je op het betaalverzoek.
Let op!
- Gebruik het betalingskenmerk van ons betaalverzoek om de uitkering terug te betalen. Anders kunnen we betaling niet goed verwerken in onze administratie.
- Hebben we je betaling niet binnen 30 dagen ontvangen, dan gaan we ervan uit dat je alsnog kiest voor de uitkering.
- Ontvang je zelf de uitkering van Movir, of ontvangt je eenmanszaak, maatschap of de vof de uitkering? En vragen we je de uitkering in hetzelfde jaar terug te betalen, dan mag je dat netto doen. Maar ga je een jaargrens over, dan moet je de uitkering bruto aan ons terugbetalen. Dat heeft te maken met belastingregels.
Meer weten over de no-claimregeling?
Kijk dan op Veranderingen Beroeps-AOV | Movir