Peter wilde een bedrijf waar het niet alleen draait om goede cijfers, maar waar mensen ook heel graag werken. Als Chief Happiness Officer probeer ik daar aan bij te dragen. Voor mij is het enige dat telt dat je een fijne sfeer hebt op de werkvloer, dat mensen zichzelf kunnen zijn. In veel bedrijven zijn er misschien wel ideeën om leuker, fijner en gezonder te werken. Maar wie voert die ideeën uit? Bij Experius doe ik dat.’

Persoonlijke aandacht
‘Mijn functie is HR-gerelateerd, met de focus op werkgeluk. Ik hoef me niet met salarisadministratie bezig te houden of vakantieplanningen of allerlei regeltjes. Ook sta ik niet bij mensen aan hun bureau om te zeggen dat hun contract niet wordt verlengd. Want als mensen angstig voor je zijn, dan ben je geen goede Chief Happiness Officer. Ik geef persoonlijke aandacht. Zo’n tien uur in de week ben ik kwijt aan één-op-één-gesprekken. Dan lopen we buiten een rondje.’

Onafhankelijk
‘In mijn werk probeer ik altijd mijn voelsprieten uit te hebben en op te merken of iemand nog goed in zijn vel zit. Het is daarbij belangrijk dat mijn rol onafhankelijk is. We werken hier met zelfsturende teams. Maar daar maak ik geen deel van uit. Doordat ik onafhankelijk ben,  kan ik als sparringspartner functioneren. Het is fijn om iemand te hebben bij wie je kan ventileren en die met je meedenkt.’

Fuck up van de week
‘We proberen een cultuur van vertrouwen te waarborgen. Je mag helemaal zijn wie je bent en daar hoort ook bij dat je je kwetsbaar durft op te stellen. Transparantie is daarbij ook belangrijk. Daarin probeer ik het voortouw te nemen, maar uiteindelijk maken we die cultuur met elkaar. Op vrijdag vieren we hier niet alleen de successen, maar delen we ook de fuck up van de week met elkaar. Zo voorkom je dat anderen dezelfde fout nog eens maken. Doordat mensen weten dat ze fouten mogen maken, voelen ze zich beter. En daardoor zijn ze weer innovatiever. Daar profiteren onze klanten weer van.’

Niet soft
‘Als je hier binnenstapt, merk je meteen aan de sfeer dat wij op een bijzondere manier met elkaar omgaan. Uiteindelijk levert dat heel veel op. Vergelijk het met een restaurant waar de serveersters gestrest zijn en waar duidelijk een boze manager boven zit. Daar ga je minder graag eten. Een goede sfeer zorgt voor loyale klanten. De goede sfeer zorgt er ook voor dat medewerkers langer aan je gebonden blijven. Dat scheelt recruitmentkosten. Maar iemand is ook gewoon productiever als hij met plezier werkt. Niet voor niets zijn we voor het vijfde jaar op rij één van de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland.’