Ik heb een klacht
Ben je ergens ontevreden over? Bel ons op 030 607 87 00. Dan kijken we samen of we het kunnen oplossen.
Ben je niet tevreden met het resultaat? Geef dan hieronder je klacht aan ons door. Een brief of e-mail sturen kan ook. Ons adres is: Postbus 2160, 3430 CV Nieuwegein.
Vul hieronder je klacht in
We zien klachten als feedback om van te leren. Iedere klacht nemen we serieus. Je krijgt binnen 2 werkdagen een ontvangstbevestiging en binnen 10 werkdagen een inhoudelijke reactie van ons.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
Als je niet tevreden bent over hoe de directie je klacht heeft behandeld, dan kun je je klacht binnen 3 maanden voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het Kifid bemiddelt tussen consumenten en financiële ondernemingen. Je kunt je klacht insturen via www.kifid.nl. Je kunt ook een brief sturen naar:
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG
Als het Kifid een klacht van jou behandelt waaraan ook een tuchtrechtelijk aspect zit, verwijst het Kifid dat deel van de klacht door naar de Tuchtraad Verzekeraars. Het Kifid zal je hierover informeren. Dat gebeurt ook als je klacht alleen van tuchtrechtelijke aard is. Ook die klacht moet je indienen bij het Kifid. In het reglement van de Tuchtraad staat beschreven wie met welk soort klachten terecht kan bij de Tuchtraad. Meer informatie vind je op www.tuchtraadverzekeraars.nl.
Wil je geen gebruikmaken van deze mogelijkheden om je klacht te behandelen? Dan kan je het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.
Tuchtraad Verzekeraars
In het reglement van de Tuchtraad staat beschreven met welke soort klachten je terecht kunt bij de Tuchtraad. Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeks bij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Ook tuchtklachten moet je eerst bij Kifid indienen. Kifid en de Letselschaderaad kunnen klachten doorsturen naar de Tuchtraad.
De Tuchtraad valt onder een onafhankelijke stichting. Ze toetsen klachten op basis van bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars. Dit zijn regels die verzekeraars hebben opgesteld, naast de bestaande wet- en regelgeving. De Tuchtraad beoordeelt of een klacht gegrond is of niet. Als een klacht gegrond is, kan de Tuchtraad straf opleggen. Een straf kan variëren van een waarschuwing tot een berisping. Maar bijvoorbeeld ook het met naam en toenaam bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraad het Verbond advies geven over het nemen van maatregelen tegen een verzekeraar. Zoals beëindiging van het lidmaatschap van het Verbond. Op deze manier wordt de verzekeringsbranche getoetst en gecorrigeerd.
Gaat de klacht over de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnen verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel een klacht indienen bij de Tuchtraad. De Tuchtraad kan geen schadevergoeding opleggen aan de verzekeraar.
Meer weten? Raadpleeg dan het reglement van de Tuchtraad op tuchtraadverzekeraars.nl.